U kunt zich voorstellen in welk dilemma ons die besluiten brachten. We konden natuurlijk nog aan de juistheid ervan twijfelen, wat één lid van de werkgroep ook deed, maar intuitief hadden de overigen de juistheid van die besluiten door. Waar kwam alles op neer; dat ons tijdschrift niets bood, wat niet elders kon gevonden worden. Meer nog, dat het elders zelfs beter was. Dit was echter niet alleen het probleem van YANG, het was het probleem van de meeste literaire jongerentijdschriften.
Langzaam begon het euvel van YANG en van de literaire jongerentijdschriften te blijken: de redaktie. Bijna overal beperkten zich de leden van de redaktie tot het ijverig schrijven van bijdragen, tot meerdere glorie van hun eigen naam, terwijl hun eigenlijke taak het redigeren van het tijdschrift, werd overgelaten aan de goede invallen van het ogenblik, aan de voorhanden zijnde kopij. Vanaf het ogenblik dat men zich tot een bepaald lezerspubliek richt, heeft men ook verplichtingen tegenover dit publiek, nl. iets ‘interessants’ te bieden. Slaagt men daarin met persoonlijke bijdragen van de redakteurs, dan zijn ze verantwoord, anders niet. Hoe dikwijls gebeurde het niet dat alle redakteurs hun bijdrage inleverden en het nummer zelf dan een allegaartje werd van de meest uiteenlopende bijdragen.
De meest dringende taak van de redaktie van YANG was in de eerste plaats een origineel koncept te vinden om proza en poëzie aan de lezers aan te bieden. Wij zagen de oplossing van het probleem in themanummers. Voor ieder nummer moest een bepaald thema gevonden worden, en een geheel vormen. Iedereen was akkoord af te zien van het plaatsen van zijn persoonlijke bijdrage, ten voordele van het nummer. Op deze manier kon een literair tijdschrift iets bieden wat in een pocketboek niet te vinden was. Op die manier zou het voor velen de moeite waard worden zich het literair tijdschrift aan te schaffen, zo hoopten wij.
Het eerste nummer dat YANG volgens dit nieuwe koncept realiseerde, was nr. 18, met op de kaft niet meer de namen van de auteurs, maar wel de aanduiding van het thema, in dit geval de vraag